Gizlilik Sözleşmelerinde Önemli Noktalar

Gizlilik Sözleşmelerinde Önemli Noktalar – İzmir Avukat

Ticari süreçlerde, gizlilik sözleşmeleri artık hayatımızın bir parçası haline geldi. Peki, sürekli karşımıza çıkan ve genellikle masum görünen gizlilik sözleşmelerinde (veya sıklıkla duyduğumuz hali ile NDA / “Non Disclosure Agreement”) nelere dikkat edilmeli? Sizler için en önemli olduğunu düşündüğümüz beş maddeyi özetledik.

1- Taraflar

Bir gizlilik sözleşmesinin tarafları ile gizli bilgininin paylaşılacağı tarafların aynı olmaması durumunda, sözleşmeyi imzalamanın bir anlamı var mı? Muhtemelen yok. Bu sebep ile bir gizlilik sözleşmesi imzalarken sözleşmenin taraflar maddesinde yer alan bilgilerin güncel olduğundan emin olunması gerekiyor. Burada taraflar ticari şirketle ise yalnızca adres ve ticari ünvan değil bunların yanı sıra vergi numarası veya mersis numarası gibi bilgilerin de alınması ileride şirketin tespiti esnasında büyük bir kolaylık sağlayacaktır.

2- Sözleşmenin Süresi

Sözleşmelerde süreçlerin sınırlarının çizilmesi, zaten bir sözleşmenin esas amacını oluşturmaktadır. Burada genel olarak sözleşmeler kapsamında tarafların elde etmiş olduğu bilgileri ne kadar süre saklamak ve/veya koruma zorunda olduğu belirli kılınmalı. Yalnızca bir yıllık bir gizlilik sözleşmesi makul olmamakla birlikte, sonsuza dek uzanacak bir yükümlülük de genellikle karşı tarafça kabul görmeyecektir. Burada sektör uygulaması ve genel ticari hayat gözetilerek bir karar verilmelidir.

3- Gizli Bilginin Tanımı

Tarafların sözleşmedeki rollerine göre gizli bilginin tanımı daraltılıp, genişleticektir. Burada gizli bilginin doğru bir şekilde tanımlanarak ticari süreci aksatmayacak bir kapsamın belirlenmesi oldukça önem teşkil etmektedir.

4- Cezai Şart

Proportion of Tangible and Intangible Assets in S&P500 Market Value (source: Ocean Tomo, 2015

Yukarıda yer verili grafikde de açıkça görüleceği üzere artık ticari şirketlerde “elle tutulamayan” varlıklar, şirket değerinin yüksek bir kısmını oluşturuyor. Bu kapsamda şirketlerin gizli bilgileri, marka, patent ve hatta alan adları gibi fikri mülkiyetlerinin etkili bir şekilde korunması gerekiyor. Yalnız, maddi olmaması sebebi ile çoğu zaman bu bilgilere değer biçmek kolay değil.

Örneğin bir personelin almakta olduğu maaşın, diğer personeller tarafından öğrenilmesi şirket içerisinde bir huzursuzluğa sebebiyet verebilir. Peki burada bu huzursuzluğun tam olarak maddi karşılığının belirlenmesi mümkün mü? Çoğu zaman değil. Bu sebep ile gizlilik sözleşmelerinde eğer bir cezai şart belirtilecek ise muhtemel bir zarar göz önünde bulundurularak hesaplama yapılması ileride birçok yasal sürecin önüne geçebilecektir.

Konuya ilişkin yasal danışmanlık almak için uzman ekibimiz ile iletişime geçebilirsiniz.

Ticaret Hukukuna ilişkin diğer ilginizi çekebilecek çalışmalarımız;

İzmir Ticaret Avukatı