Çekişmeli Boşanma Davası Sıkça Sorulan Sorular

çekişmeli boşanma davası
Çekişmeli Boşanma Davası

Çekişmeli Boşanma Davası | İzmir Boşanma Avukatı | İzmir Hukuk Bürosu

1-Eşim boşanmak istemiyor bu durumda ne olur?

Eşinizin boşanmayı istemiyor olması, boşanamayacağınız anlamına gelmez. Zira hiç kimse istemediği biri ile evli kalmaya zorlanamaz. Taraflardan birinin açacağı davada boşanma sebebini ispat etmesi yeterlidir. Ayrıca eşiniz boşanmayı istiyor olsa bile reşit olmayan müşterek çocukların velayeti, iştirak ve yoksulluk nafakası, boşanma hukukundan doğan maddi ve tazminat gibi konularda uyuşmazlık içerisindeyseniz açacağınız dava çekişmeli boşanma davası olacaktır.

2- Çekişmeli boşanma davası ne kadar sürer?

Bu konuda kesin bir süre söylemek zordur. Zira bir davanın görülme süresini etkileyen çok sayıda değişken vardır. Mahkemenin iş yükü, tebligat durumu, tarafların iddia ve talepleri ve bu iddia ve taleplerin araştırılmasına yönelik olarak yapılabilecek keşif, bilirkişi incelemesi gibi yargılama işlemleri, dinlenecek tanık sayısı, adli tatil, salgın hastalıklara (COVID -19) ilişkin idari makamlarca alınabilecek önlemler, mahkemeye ilişkin özel durumlar, taraf ve taraf vekillerine ilişkin özel durumlar duruşma tarihlerini etkileyebilir. Bununla birlikte bir ön inceleme duruşması, iki veya üç tahkikat duruşması olmak üzere davanın 3-4 oturumda da sonuçlanması mümkündür. Müşterek çocuk söz konusu ise velayete ilişkin SİR (sosyal inceleme raporu) alınması bile bir süreçtir.

3- Çekişmeli boşanma davasında verilen karara karşı istinaf ve temyiz kanun yoluna başvuru süresi nedir?

Mahkemelerin kesin olarak karar verdikleri sınırlı sayıdaki hüküm dışında, kararların büyük bir kısmında istinaf kanun yolu açıktır. Boşanma davalarında da, tarafların aile mahkemesi kararını hem istinaf hem de temyiz mahkemesine götürme hakkı bulunmaktadır. İstinaf incelemesinin sonuçlanma süresi  bölge adliye mahkemelerinin iş yüküne göre değişmektedir. Bölge adliye mahkemesinde boşanma davalarının incelenme süresinin yaklaşık bir yıl kadar sürebildiğini söyleyebiliriz. Yargıtay temyiz incelemesi ise genellikle bir yıldan kısa bir sürede sonuçlanmaktadır.

4-Eşimin adına kayıtlı bir evimiz/ arabamız var. Çekişmeli boşanma davasında bunların paylaşılmasını da talep edebilir miyim?

Bunun için ayrı bir dava açmanız gerekmektedir. Eşler arasındaki mal rejiminin sona ermesinden doğan katılma alacağı, katkı payı alacağı ve değer artış payı alacağına yönelik talepler boşanma kararının kesinleşmesinden itibaren on yıl (Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 17.04.2013 tarih 2013/8-375 Esas 2013/520 Karar sayılı ilamı)
içerisinde yine aile mahkemesinde açılacak ayrı bir davada görülürler. Boşanma davası sonuçlanmadan bu türden bir dava açmış olsanız bile mahkeme bekletici mesele yaparak boşanma dava dosyasının sonuçlanmasını bekleyecektir.

5- Evleneli bir yıl dolmadı. Yine de çekişmeli boşanma davası açabilir miyim?

Anlaşmalı boşanma davasından farklı olarak çekişmeli boşanma davası açabilmek için evlilikte geçirilmiş herhangi bir süre şartı yoktur. Açabilirsiniz.

Anlaşmalı boşanmalar için de sıkça Sorulan bir soruya bu soru içerisinde cevaplayalım. Bilindiği üzere, anlaşmalı boşanma protokolü ile boşanabilmek için kanunen bir yıllık evlilik şartı getirilmiştir. fakat bu, kişilerin uzun süren boşanma davası süreci yaşayacakları anlamına gelmez. Zira, henüz evlilik süresi bir yılı dolmamış kişiler çekişmeli boşanma davası açtıktan sonra tarafların her ikisinin de boşanmak istemesi ile birlikte açılan davadan sonra protokol verilerek sürecin kısaltılması ve boşanmanın derhal gerçekleşmesi mümkün hale gelir.

6- Çekişmeli boşanma davasında avukat tutmak gerekli midir?

Bu soruya üniversite yıllarında öğrendiğimiz bir cümle ile cevap vermek isteriz. “Dava usulden kazanılır veya kaybedilir.” Bu şu demektir: Bir boşanma davası açarken her ne kadar eşimle şiddetli geçimsizlik sebebi ile boşanmak istiyorum gibi genel bir cümle yazarak olayları anlatıp boşanma davası açmış olsanız bile; boşanma davaları genel ve özel sebepler olmak üzere kanunda birçok başlık altında sayılmaktadır.

Avukatların boşanma davalarındaki görevi, yaşamış olduğunuz hukuki problemin hangi kanun maddesi kapsamına girdiği ve hangi delillerle ispat edilebileceği yönündeki bilgi ve deneyimidir. Örnek vermek gerekirse size karşı açılan bir boşanma davasına sadece cevap dilekçesi yazıp vermek ciddi hak kayıplarına sebebiyet verir. Burada yapılması gereken, iddialarınız ve delilleriniz farklı ise karşı dava açmaktır. Bir başka örnekte de eşinden boşanmak isteyen kişi kendisine nafaka bağlanmasını istiyorsa bu nafakanın öncelikle tedbir nafakası olarak bağlanmasını talep etmeli; boşanma davası sonuçlanınca da yoksulluk nafakası olarak devam etmesini istemelidir. Oysa kişiler açtığı boşanma davalarında bu hususları, hukuki bilgileri olmadığı için eksik taleple sunmaktadır.

Bunun gibi çok basit usul hataları uygulamada sıkça görülmektedir ve maalesef boşanma davalarının büyük oranda kaybedilmesine sebebiyet verir. Bu itibarla en basit örneği ile nasıl ki saçımızı kendimiz kesmiyorsak bütün hayatımızı etkileyecek hukuki bir süreçte de uzman bir avukattan destek alınması elzemdir.

Konuya ilişkin hukuki danışmanlık almak için uzman ekibimiz ile iletişime geçebilirsiniz.

Benzer ilginizi çekebilecek yazılarımız;

İzmir Boşanma Avukatı