Boşanma Davaları Ne Kadar Sürer?

Boşanma Davası Nasıl Sonuçlanır?

Boşanma davaları anlaşmalı ve çekişmeli olmak üzere iki türlü gerçekleşir.

Anlaşmalı Boşanma Davaları Ne Kadar Sürer?

Tek celsede sonuçlanan anlaşmalı boşanma davalarında,  Adalet Bakanlığının belirlediği sonuçlanma süresi toplamda 40 gündür. Boşanma kararının nüfus kayıtlarına geçme süresi ise 7 gündür. Anlaşmalı boşanma davası için başvuran taraflara mümkün olan en kısa sürede mahkeme günü tayin edilir. Bu süre, mahkemenin iş yoğunluğuna göre değişeceği için kesin olarak belirlenemese de uygulamada genellikle bir hafta içerisinde duruşma günü tayin edilir. Deprem, sel, yangın, pandemi gibi mücbir sebepler bu sürenin uzamasında etkili olabilir zira bazı durumlarda mahkemeler çalışmaya ara vermek durumunda kalabilirler.

Duruşma günü tayin edilerek boşanma protokolünü mahkeme huzurunda da kabul eden taraflar için aynı gün içerisinde boşanma kararı verilir. Fakat bu karar, tarafların boşandığı anlamına değil; mahkemenin boşanma taleplerini onayladığı anlamına gelmektedir. Zira bir mahkeme kararının kesinleşmesi için kanunda aranan usul şartları vardır. Peki süreç nasıl ilerler?  Mahkeme tarafından verilen boşanma kararında “ istinaf yolu açık olmak üzere…. “ şeklinde hüküm kurulur. Protokole itirazı olan taraf bu kararı istinaf edebilir. Bazı durumlarda da her ne kadar taraflar anlaşmalı boşanma talebi ile başvuru yapmış olsa da boşanmaktan vazgeçebilmektedir. Bu durumda da yine karar istinaf edilir. Her halükarda, verilen boşanma kararını taraflar yasal süre içerisinde istinaf etmezse karar kesinleşir. Bir başka kesinleşme şekli de tarafların istinaf kanun yolu başvuru haklarından feragat etmeleridir. Bunun anlamı ise, tarafların verilen mahkeme kararına bir itirazı olmadığı; kararın kesinleşmesini istediğidir. Yasal süre içerisinde istinaf edilmeyen veya istinaf haklarından feragat eden taraflar mahkemenin vermiş olduğu gerekçeli kararın yazılması ve mahkemeye bildirmiş oldukları adreslerine bu kararın tebliğ edilmesi ile boşanmış sayılırlar. Fakat her ne kadar boşanma gerçekleşmiş olsa da resmiyette nüfus müdürlüğüne bildirilmekle taraflar resmen boşanır. Bu ise, mahkemenin gerekçeli kararını yazması ve nüfus müdürlüğüne kararını bildirmesi ile gerçekleşir.

Çekişmeli Boşanma Davaları Ne Kadar Sürer?

Çekişmeli boşanma davalarında ise belli bir süre söylemek mümkün değildir. Zira tarafların dinletmek istedikleri tanık sayıları, tanıkların duruşma gününde hazır edilmesi veya edilememesi, bilirkişi incelemesinin yapılmasının gerekip gerekmemesi, müşterek çocuk varsa ve müşterek çocuğun velayetinin istenmesi durumunda sosyal inceleme raporunun alınıp alınmaması gerektiği gibi pek çok husus davayı süre anlamında uzatacak ve kısaltacak etkilere sahiptir. Örneğin, taraflardan biri dört tanık dinletmek istiyor ve tanıkları belirlenen duruşma gününde hazır edemiyorsa mahkeme bir sonraki celse de dinlenemeyen tanıkların dinlenmesine karar verir sırf bir Tanığın dinlenmesi için bile bir duruşma günü tayin edilir bu sebeple çekişmeli boşanma davaları kısa sürede sonuçlanan davalar değildir. Bu sebeple her olayın mevcut sebeplerine ve delillerine göre süre değişiklik gösterir fakat her halükarda yukarıda bahsettiğimiz gibi yerel mahkeme kararı ile taraflar boşalmış sayılmaz bu kararın kesinleşmesi, tarafların istinaf haklarından feragat etmesiyle veya taraflardan biri istinaf kanun yoluna başvurmuşsa kanun yollarının tüketilmesi ile gerçekleşir.

Adli Sicil ve İstatistik Genel Müdürlüğü – Adli İstatistikler 2021

Yine 2021 yılına ilişkin istatistiklerde aile mahkemelerinde açılan bir boşanma davasının ortalama 196 gün sürdüğü görülmektedir. Burada anlaşmalı boşanma davalarının daha hızlı sürmekte olması sebebi ile ortalamanın aşağıya çekildiğini söylemek hatalı olmaz.

Hukuki uyuşmazlıklarınıza yönelik uzman ekibimiz ile iletişime geçebilirsiniz.

Benzer ilginizi çekebilecek yazılarımız;

İzmir Boşanma Avukatı