Anlaşmalı Boşanma Davasında Hakim Neleri Sorar?

Boşanma Davasında Hakim Ne Sorar

Boşanma Davasında Hakim Ne Sorar – İzmir Avukat

Anlaşmalı boşanma davalarında hakim, hazırlanan protokolü tarafların durum ve şartlarına göre inceleyerek değerlendirip karar vermektedir. Bu anlamda, hazırlanan protokol maktu olmamalıdır. Tarafların mal paylaşımı, velayet hususları, nafaka gibi tüm durum ve koşullar detaylı olarak açıklanmalıdır. Aksi taktirde taraflar ileride hak kaybına uğrayabilir. Örnek vermek gerekirse; evlilik birliği içerisinde edinilen taşınmazlara ilişkin özel düzenleme olmadığı durumlarda eşlerden biri, boşanma kararı verildikten sonra dava açabilecektir. Bu minvalde aslında evlilik ve tüm paylaşım bitti gibi düşünülürken; daha sancılı dava süreçleri yaşanmaktadır.

Protokolde tarafların  müşterek çocukları varsa velayetleri ile ilgili verdikleri kararları da  hakim uygun bulmalıdır. Örneğin müşterek çocukla kişisel ilişki kurulacak gün ve saatler yerleşik uygulama veya Yargıtay kararlarına aykırı düzenlenirse hakim tarafından protokol olduğu hali ile kabul edilemeyecektir. Anlaşmalı boşanmalarda hakimin velayetin yanı sıra mali durumlarla ilgili alınan kararları da kabul etmesi gerekir. Nafaka, maddi manevi tazminat, velayetle ilgili kararlarda hakim herhangi bir uygunsuzluk tespit ederse değişiklik yapabilir. Bu değişiklikleri taraflar kabul ederse boşanma sonuçlanır, eğer taraflar reddederse dava çekişmeli boşanmaya dönebilir.

Anlaşmalı boşanmalarda dava şartı olarak görülen resmi nikah sonrası bir yıl sürenin geçmesi gerekmektedir. Taraflar ortak boşanma kararı ile dilekçe verebilir ya da tek taraf şartlarda uzlaşıldığı belirtilen boşanma protokolü ve dava dilekçesi ile mahkemeye başvurulabilir. Hakim tarafların boşanma kararlarını dinler. Evliliklerini bitirmek isteyen eşler duruşmaya katılmak zorundadır. Çekişmeli boşanma davasından farkı, duruşmada hakim çiftlere sorular sormaktadır. Anlaşmalı boşanma dosyasında çiftlerden birisinin dahi gelmediği durumda boşanma gerçekleşemez. Dolayısıyla eşlerden ikisi de gelmeli ve dosyaya sunulan anlaşmalı boşanma protokolündeki maddelere ilişkin onayı olup olmadığına dair hakim önünde beyanda bulunması gerekir.

Eşlerin ortak hazırlamış ve imzalanmış oldukları sözleşmenin maddeleri üzerinden mahkemece tekrar geçilecektir. Anlaşmada eşlerin imzalamış oldukları konular bizzat hakim tarafından tekrar üzerinden geçilir ve bu maddelerle ilgili eşlere mutabık olup olmadığını sorar.

Hukuka aykırı şartlar konulmamalı, aile hukukuna uygun sözleşme hazırlanmalıdır. Hakim protokol üzerinde gerekli gördüğü yerde hukuka uygun madde değişiklikleri yapabilir, bu değişikliklerin de onayını alması gerekmektedir. Bir eşin kabulü olmazsa boşanmaya karar verilmez. Hakim her iki tarafın menfaatlerini ve boşanma konusundaki iradelerinin emin olduğunu uyandıran kanaat ile boşanmaya karar verebilecektir. Hakim her iki tarafın onayını göz önünde bulundurmak zorundadır. Boşanmak isteyen tarafların sözleşmede mutabık olmadığı anlaşılır ise anlaşmalı boşanma davası reddedilir.

Duruşma günü tayin edilerek boşanma protokolünü mahkeme huzurunda da kabul eden taraflar için aynı gün içerisinde boşanma kararı verilir. Fakat bu karar, tarafların boşandığı anlamına değil; mahkemenin boşanma taleplerini onayladığı anlamına gelmektedir. Anlaşmalı boşanma davalarının kesinleşmesine ilişkin süreler hakkında bilgi sahibi olmak isterseniz  ‘’ Anlaşmalı boşanma davaları ne kadar sürer?‘’ Başlıklı yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Anlaşmalı boşanma davası sona erince protokolde yer almayan hükümler için ve velayet hususunda yeniden dava açılabilir. Ayrıca mal paylaşımı ile ilgili açık hükümler yoksa mal paylaşımı davası da açılabilir. Anlaşmalı boşanmada istinaf başvuru sebebi yaratan en önemli konu, zorlama ile anlaşmalı boşanmaya gidilmesidir. Maddi hiçbir talepte bulunulmayacağı konusunda zorlanarak taraf anlaşmalı boşanmaya gidebilir. Bu sebeple hazırlanan protokolde avukattan hukuki destek alınmalıdır; zira sözleşmenin dikkatle hazırlanması gerekmektedir.

Benzer ilginizi çekebilecek yazılarımız;

İzmir Boşanma Avukatı